Kanadyjski port lotniczy Edmonton International Airport rozszerzy swoją flotę pojazdów o 100 wodorowych sedanów Toyota Mirai. Przy lotnisku zostanie uruchomiona mobilna stacja tankowania wodoru.
Obszar metropolitalny Edmonton realizuje projekt o nazwie 5000 Vehicle Challenge. W ramach tej inicjatywy do 2028 roku na drogach prowincji Alberta ma pojawić się 5 tys. samochodów z napędem wodorowym lub hybrydowych wykorzystujących wodór. Współpraca Toyota Canada z Edmonton International Airport to początek realizacji tego planu.
Stephen Beatty, wiceprezes Toyota Canada Inc., tak ocenił decyzję władz portu lotniczego:
„Port lotniczy w Edmonton podjął odważną i innowacyjną decyzję o wprowadzeniu do swojej floty aut elektrycznych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wraz z samochodami elektrycznymi na baterie, hybrydami, hybrydami plug-in oraz innymi, nowymi technologiami wodór odegra ważną rolę w redukcji emisji dwutlenku węgla w Kanadzie. Flota Toyot Mirai oraz budowa odpowiedniej infrastruktury przyspieszy wykorzystanie wodoru w tym regionie”.
Edmonton International Airport to piąte lotnisko Kanady pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Docelowo do floty lotniska trafi 100 bezemisyjnych sedanów Toyota Mirai. Elektryczne pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi będą tankowane zielonym wodorem z mobilnej stacji, która zostanie uruchomiona na lotnisku. Dostawcą wodoru i operatorem stacji będzie firma Air Products specjalizująca się w technologiach wodorowych dla transportu.
Myron Keehn, prezes Edmonton International Airport, tak podsumował zachodzące we flocie lotniska zmiany:
„To ważny dzień dla całego regionu Edmonton. Łączymy globalne firmy, testujemy nowe technologie i pokazujemy zalety bezemisyjnych paliw wodorowych. Flota Toyota Mirai pomoże nam ograniczyć emisje i przyciągnąć nowych inwestorów. Cieszymy się, że tworzymy przyszłość”.
Bezemisyjny Mirai w największych europejskich miastach
Wodorowy sedan Toyoty – Mirai – jest coraz częstszym wyborem dużych europejskich metropolii, które tworzą floty bezemisyjnych pojazdów do przewozu osób:
w Paryżu w roli taksówek jeździ już 600 Mirai,
w Kopenhadze w firmie taksówkowej pracuje 100 wodorowych Toyot,
w Berlinie Uber udostępni pasażerom 200 sedanów z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe,
po Hamburgu jeździ już 25 wodorowych taksówek.
W całej Europie sedany Mirai znajdują się we flotach wielu serwisów car-sharingowych, ride-sharingowych i wypożyczalni samochodów.
Imponujący zasięg i szybkie tankowanie
Na rynku dostępna jest już druga generacja Toyoty Mirai. Jej zasięg wynosi do 650 km, a tankowanie zajmuje zaledwie kilka minut. Sercem napędu jest silnik elektryczny o mocy 182 KM, zasilany ogniwami paliwowymi, które wytwarzają prąd w wyniku reakcji wodoru i tlenu. Samochód nie emituje CO2 ani żadnych szkodliwych substancji, a jedynym produktem ubocznym jest woda.
Średnie zużycie wodoru sięga 0,79–0,89 kg/100 km (w zależności od wyposażenia i masy pojazdu). Co więcej, napęd Toyoty Mirai utrzymuje sprawność i zasięg zarówno w czasie mrozów sięgających -30ºC, jak i w bardzo wysokich temperaturach.