2021-08-12
Supra to jedna z największych ikon koncernu Toyota. Sześciocylindrowy silnik z przodu, napęd na tył i nadwozie typu coupé - to elementy charakterystyczne tego samochodu. W 2021 Supra obchodzi swoje 35-lecie. W ciągu tego czasu ukazało się aż 5 generacji modelu, w tym ta ostatnia – GR Supra.
Toyota Supra zrodziła się z legendarnego modelu Celica. W 1986 roku otrzymała oddzielną platformę i od tamtej pory pisze własną historię.
Model o oznaczeniu A70 szybko zdobył popularność na całym świecie. Mocny, sześciocylindrowy silnik, napęd na tył oraz atrakcyjne nadwozie typu coupé stały się tym, co zaczęło wyróżniać ten samochód na tle konkurencji. W aucie nie brakowało też przełomowych technologii, takich jak trzyobwodowy układ ABS.
Kolejny model – A80 – zadebiutował w 1993 roku. Legendą obrósł zwłaszcza silnik o oznaczeniu 2JZ. Atrakcyjna stylistyka auta przyciągała wzrok przechodniów, a aspiracje, by stać się prawdziwie sportowym autem podkreślało zastosowanie lekkich materiałów, takich jak aluminium. Specjaliści od tuningu zakochali się w tym aucie i chętnie poddawali je modyfikacjom.
Przez wiele lat Supra stanowiła bazę dla samochodów sportowych. Rywalizowała w rajdach i wyścigach na całym świecie. W latach 1995–1996 brała udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Odnosiła sukcesy w japońskiej serii JGTC, gdzie przyczyniła się do czterech tytułów mistrzowskich kierowców (1997, 2001, 2002, 2005) oraz dwóch w klasyfikacji zespołów (1997 i 1999). Supra była też jednym z ulubionych aut drifterów na całym świecie.
Powrót legendy
Do oferty Toyoty Supra wróciła w 2019 roku. Koncern pozostał wierny nadwoziu coupé oraz klasycznemu układowi z silnikiem z przodu oraz napędem na koła tylne. Auto było pierwszym globalnym modelem, który powstał dzięki pracy inżynierów z TOYOTA GAZOO Racing.