Powiększa się flota bezemisyjnych pojazdów na Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich
Z myślą o Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu Toyota nawiązała współpracę z grupą GCK, skupiającą producentów oferujących rozwiązania technologiczne przyspieszające dekarbonizację transportu. Japoński koncern będzie odpowiedzialny za dostarczenie GCK modułów wodorowych ogniw paliwowych, które posłużą do konwersji 10 używanych autobusów w bezemisyjne pojazdy z napędem wodorowym. Po zakończeniu igrzysk pojazdy te trafią do floty francuskiej firmy B.E. Green oferującej usługi transportowe neutralne klimatycznie.
Na czym polega konwersja tych autobusów? Silniki wysokoprężne i skrzynie biegów w tych pojazdach zostaną zastąpione silnikami elektrycznymi o mocy 370 kW oraz modułami ogniw paliwowych Toyota TFCM2-B i niewielkimi bateriami. Pierwszy zmodyfikowany autobus został już zaprezentowany podczas RNTP Transport Event w Clermont-Ferrand we Francji.
Wspólny projekt Toyoty i GCK stanowi kolejny dowód na to, że technologia wodorowa może odegrać istotną rolę w przekształcaniu konwencjonalnych, spalinowych środków transportu w pojazdy o zerowej emisji spalin. Thiebault Paquet, wiceprezydent Toyota Motor Europe i manager Hydrogen Factory, tak podsumował współpracę obu firm:
„Konwersja autokarów z silnikami Diesla w pojazdy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi to kolejny ważny krok w kierunku osiągnięcia neutralności węglowej w transporcie. Ta współpraca pokazuje, że technologie wodorowe przynoszą korzyści wszystkim interesariuszom i stają się rozwiązaniami długoterminowymi. 10 elektrycznych autokarów z ogniwami paliwowymi Toyoty posłuży do bezemisyjnego przewozu gości podczas Igrzysk w Paryżu w 2024 roku”.
Przebudowa używanych autokarów spalinowych na pojazdy typu FCEV poszerza portfolio zastosowań ogniw paliwowych Toyoty. Marka dostarcza tę technologię m.in. szerokiej grupie producentów w Europie. W 2022 roku firma uruchomiła w Brukseli zakład produkcyjny uniwersalnych modułów wytwarzających prąd z wodoru, opartych na ogniwach paliwowych drugiej generacji. Można je z łatwością zamontować we wszelkiego rodzaju pojazdach, maszynach przemysłowych i urządzeniach.
Ogniwa paliwowe Toyoty są już stosowane w ciężarówkach, autobusach, pociągach, generatorach prądu i jachtach morskich.
Toyota jest współproducentem autobusów CaetanoBus H2.City Gold, które mogą zapewnić bezemisyjny transport miejski i dalekobieżny. 115 takich pojazdów jest już wykorzystywanych w transporcie publicznym w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii, a kolejne zamówienia są w trakcie realizacji.
Jeszcze w tym roku wodorowe ogniwa paliwowe trafią do samochodów ciężarowych marki VDL i będą wykorzystywane przez partnerów Toyoty w ramach sieci logistycznych TME.
Japoński koncern uczestniczy także w pilotażowym programie elektryczno-wodorowego pociągu, testowanego obecnie w Hiszpanii. Pociąg FCH2Rail może korzystać podczas jazdy zarówno z sieci trakcyjnej, jak i własnego zasilania ogniwami paliwowymi Toyoty na trasach pozbawionych linii trakcyjnej. Rozwiązanie to przyspieszy dekarbonizację transportu kolejowego w Europie.