FCH2Rail to demonstracyjny pociąg, wykorzystujący wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty drugiej generacji. Jego możliwości zostały właśnie przetestowane na wymagającej trasie w hiszpańskich Pirenejach.
Elektryczno-wodorowy pociąg FCH2Rail powstał na bazie popularnego modelu Civia firmy CAF. Może być zasilany zarówno z sieci trakcyjnej, jak i z baterii i wodorowych ogniw paliwowych Toyoty. Napęd o nazwie Fuel Cell Hybrid Power Pack wykorzystuje aż sześć modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, które charakteryzują się większą gęstością energii i mniejszymi rozmiarami niż wcześniej.
Podczas pierwszej, testowej trasy FCH2Rail wyruszył z Saragossy i dotarł do Canfranc. Był to niezwykle wymagający sprawdzian dla elektryczno-wodorowego napędu tego pociągu. Tylko część torów miała sieć trakcyjną, a na licznych, stromych podjazdach trzeba było korzystać z napędu wodorowego. Testy wypadły pomyślnie, a pociąg z ogniwami paliwowymi Toyoty uzyskał autoryzację do dalszych sprawdzianów.
Podczas kolejnych testów elektryczno-wodorowy pociąg będzie musiał udowodnić, że równie dobrze się spisuje w codziennej eksploatacji. FCH2Rail będzie sprawdzany w warunkach normalnego, regularnego rozkładu jazdy, głównie w okolicy Madrytu, w Galicji i Aragonii. Pozwoli to sprawdzić możliwości elektryczno-wodorowej technologii i porównać je z osiągami silników Diesla, które napędzają pociągi obecnie.
Pociąg z wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty ma być gotowy do użytku w 2024 roku.
Warto zaznaczyć, że wodorowe ogniwa paliwowe odgrywają już znaczącą rolę w dekarbonizacji sektora transportowego w Europie. Są wykorzystywane w autobusach CaetanoBus H2.City Gold. 115 takich pojazdów jeździ już w miastach w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii, a kolejne egzemplarze są w trakcie produkcji. Wodorowe ogniwa paliwowe trafią w tym roku też do samochodów ciężarowych marki VDL i będą wykorzystywane przez partnerów Toyoty w ramach sieci logistycznych TME.