Napęd hybryd typu plug-in rozwija się równolegle z nieustającymi usprawnieniami całej technologii hybrydowej, które trwają od lat 90. ubiegłego wieku. Od momentu wprowadzenia na rynek modelu Prius w 1997 roku Toyota zaprezentowała już pięć generacji technologii hybrydowej oraz trzy generacje napędów plug-in hybrid. Podczas tego okresu sprzedano ogółem 22,5 mln zelektryfikowanych pojazdów, co jest równoznaczne z redukcją emisji CO2 na poziomie około 7,5 mln elektrycznych samochodów na baterie.
Toyota inwestuje w rozwój nowych technologii baterii
W celu dalszego doskonalania pojazdów elektrycznych Toyota angażuje swoje środki w tworzenie nowych technologii magazynowania energii. W związku z tym w roku 2022 rozpoczęto cykl inwestycji o wartości 8 bln jenów (czyli równowartość około 60 mld euro), które będą trwały do 2030 roku i zostaną przeznaczone na badania, rozwój, opracowanie nowych modeli oraz produkcję pojazdów elektrycznych. Jedna czwarta z tych środków (około 15 mld euro) zostanie zainwestowana w rozwój baterii trakcyjnych i zwiększenie ich produkcji, tak aby osiągnąć pojemność równą 200 gigawatogodzinom rocznie.
Toyota znajduje się w czołówce badań nad bateriami ze stałym elektrolitem, które w najbliższych latach będą dostępne na rynku zarówno w samochodach hybrydowych, jak i elektrycznych. Dodatkowo firma inwestuje również w baterie bipolarne, testuje system wymiennych baterii do pojazdów użytkowych oraz poszukuje innowacyjnych technologii magazynowania energii.
Już w tym momencie zostały rozpoczęte pierwsze inwestycje o wartości 5,6 mld dolarów. Nowe zakłady i linie produkcyjne powstaną w Japonii i Stanach Zjednoczonych do roku 2026. Dzięki temu Toyota będzie w stanie wyprodukować łącznie 40 GWh baterii rocznie w obu tych krajach.
Produkcja hybryd plug-in Toyoty trwa już przeszło dekadę
Obecnie w międzynarodowej ofercie Toyoty znajdują się dwa modele, które są wyposażone w napęd hybrydowy ładowany z gniazdka. Są to RAV4 Plug-in Hybrid oraz najnowsza, piąta generacja modelu Prius. Koncern ma bogate, ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów wyposażonych w tego rodzaju napęd. Ich unikalnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonej technologii hybrydowej full hybrid, którą Toyota rozwijała od 1992 roku i przetestowała na ponad 20 milionach hybryd sprzedanych na całym świecie. Hybrydy typu plug-in mają możliwość jazdy w trybie elektrycznym bez emisji, wykorzystując energię jedynie z ładowarki, lub w zwyczajnym trybie hybrydowym, gdzie energia odzyskiwana podczas hamowania pozwala na częste korzystanie z napędu elektrycznego, tak jak w przypadku innych hybryd tej marki.