12 lutego 2024

Nowa inwestycja Toyoty w USA

1,3 mld dolarów na produkcję baterii i samochodów elektrycznych

Toyota przeznaczyła kolejne środki na rozwój produkcji aut elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Na uruchomienie w fabryce Toyota Kentucky produkcji nowego modelu elektrycznego oraz baterii do aut przekazanych zostanie 1,3 mld dolarów.

W swojej fabryce w Kentucky Toyota stworzy nową linię montażową baterii trakcyjnych, do których ogniwa będą dostarczane przez firmę Toyota Battery Manufacturing North Carolina. Uruchomiona zostanie także produkcja nowego, elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.

Łączna wartość inwestycji Toyoty w produkcję zelektryfikowanych pojazdów w Stanach Zjednoczonych – wraz z nowym projektem, którego koszt to 1,3 mld dolarów – sięgnie 17 mld dolarów.

Fabryka w Kentucky istnieje od 1986 roku i jest znana z montażu sedana Camry oraz wielu innych popularnych modeli. Toyota zainwestowała w nią do tej pory prawie 10 mld dolarów.

Toyota zwiększa produkcję baterii w USA

Toyota intensywnie pracuje nad zwiększeniem produkcji baterii do zelektryfikowanych samochodów, tworząc nowe fabryki oraz powiększając istniejące. Tak np. w 2022 roku rozpoczęła budowę zakładu Toyota Battery Manufacturing North Carolina. Jest to pierwszy ośrodek firmy w Ameryce Północnej wyspecjalizowany w montażu baterii trakcyjnych. Zakład zostanie uruchomiony w 2025 roku, a jego możliwości produkcyjne mają wystarczyć dla 1,2 mln zelektryfikowanych pojazdów rocznie. Łączna wartość tej inwestycji wyniesie 13,9 mld dolarów.

Na 2025 rok zaplanowano także otwarcie nowego laboratorium baterii w Stanach Zjednoczonych. Zadaniem nowego ośrodka Toyoty będzie badanie jakości, wydajności i trwałości akumulatorów do zelektryfikowanych samochodów przeznaczonych na rynki Ameryki Północnej. Koszt inwestycji to blisko 50 mln dol.

Globalna strategia Toyoty elektryfikacji samochodów

Do 2030 roku Toyota planuje zainwestować 70 mld dolarów (8 bln jenów) w prace badawczo-rozwojowe oraz wzrost możliwości produkcji zelektryfikowanych samochodów. Do 2026 roku Toyota planuje sprzedawać 1,5 mln aut elektrycznych rocznie i wprowadzi na rynek 10 nowych modeli BEV, w tym samochody luksusowe, auta miejskie i pojazdy użytkowe, głównie w USA i Chinach.

Chcąc osiągnąć założone cele, Toyota pracuje m.in. nad nową generacją baterii litowo-jonowych a także opracowuje zupełnie nową technologię baterii ze stałym elektrolitem. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom koncern już w drugiej połowie dekady zamierza obniżyć koszty baterii do samochodów elektrycznych o połowę, zaś do 2030 roku zwiększyć ich produkcję do 200 gigawatogodzin. To pozwoli znacznie przyspieszyć popularyzację samochodów zelektryfikowanych.