- 1951 rok – debiut modelu BJ, pierwszego Land Cruisera
- 1954 rok – wprowadzenie nazwy Land Cruiser
- 1967 rok - debiut modelu J55 rozpoczynającego linię dużych, luksusowych Land Cruiserów (J6, J8, J10, J20, J30)
- 1984 rok – debiut produkowanego do dziś Land Cruisera J7, a także linii mniejszych i lżejszych rekreacyjnych modeli Light Duty (J9, kolejne w serii to J12 i J15)
- 2024 rok – do klientów trafią pierwsze modele Land Cruisera najnowszej generacji – J25
Trzy linie modelowe
Pierwsza terenowa Toyota o nazwie BJ zadebiutowała w 1951 roku. Auto powstało na zamówienie japońskiego wojska. Chociaż samochód nie zrobił kariery w armii, to przekonująca autorska konstrukcja oparta na lekkim podwoziu i mocnym silniku z ciężarówki doskonale przyjęła się na rynku japońskim, szczególnie wśród wszelkiego rodzaju służb.
Sama nazwa modelu – Land Cruiser – pojawiła się w 1954 roku i jest używa do dziś. Rok później pojawił się Land Cruiser serii J2/J3, który stał się hitem eksportowym. Początkowo dostępny był tylko w krajach arabskich, a następnie trafił także do Ameryki Południowej i Stanów Zjednoczonych. W tym ostatnim kraju model ten stał się wizytówką Toyoty, budując wizerunek producenta samochodów niezawodnych i trwałych.
W 1960 roku na rynku pojawił się Land Cruiser J4. Auto to stało się prawdziwym obiektem kultu i synonimem niezawodności. Samochód był tak udany i tak ceniony, że produkowano go w Japonii przez 26 lat!
Druga linia Land Cruisera – luksus i niezawodność
W 1967 roku ba rynku debiutował Land Cruiser serii J55. Był to pierwszy samochód terenowy Toyoty z nowej linii modelowej Station Wagon. Pojazd powstał z myślą o amerykańskich klientach, którzy szukali dużego, terenowego kombi. W USA nazywano takie pojazdy SUV (Sport Utility Vehicle). Dlatego też Land Cruiser J55 nie był już wyłącznie użytkowy, lecz także komfortowy, wygodny i przestronny. Od 1980 roku, a więc od debiutu serii J6, stał się też luksusowy.
Kolejne innowacje zostały wprowadzone wraz z Land Cruiserem serii J8. Model ten jako pierwszy w historii dostał stały napęd na cztery koła. Zyskał miano terenowej limuzyny. Jego dopełnieniem była kolejna generacja – Land Cruiser J10, która do dziś jest postrzegana jako niezwykle wygodne i luksusowe auto terenowe o niesamowitej wszechstronności.
Kolejne wcielenia to bardzo nowoczesny Land Cruiser J20 i najnowszy model – Land Cruiser J30, który radzi sobie doskonale w trudnym terenie, oferując jednocześnie wysoki komfort jazdy na asfalcie i zachowując budowę klasycznej terenówki.
Light Duty (Prado), czyli poligon doświadczalny dla nowych rozwiązań
W 1984 roku pojawiła się nowa, trzecia linia modelowa Land Cruisera o nazwie Light Duty, którą później zmieniono na Prado. W porównaniu z Heavy Duty samochody z nowej linii miały wygodniejsze zawieszenie na sprężynach i były kierowane bardziej do prywatnych użytkowników, chcących połączyć dobre parametry terenowe z wygodą. Kontynuacją tej linii był Land Cruiser serii J9, będący pierwszym odrębnym modelem Prado, autem nowoczesnym i przeznaczonym dla użytkowników cywilnych nie tylko do jazdy w terenie, ale i na co dzień. Stał się też mniejszą i tańszą alternatywą dla samochodów z linii Station Wagon.
Nowa generacja Land Cruisera dostępna od października
2 sierpnia 2023 roku Toyota zaprezentowała nową generację Land Cruisera. Model ten zachował klasyczną konstrukcję na ramie, do której dodano zaadaptowaną platformę GA-F. Wprowadzono też takie rozwiązania, jak elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) i system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Pod maską zamontowano turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,8 l, który osiąga moc 204 KM/150 kW. Jednostka ta została połączona z 8-biegową automatyczną przekładnią Direct Shift.