7 lipca 2023

Pełna gama sportowych Toyot z linii GR

Wersje GR SPORT popularnych modeli

GR Supra, GR Yaris i GR86 to sportowe modele z linii GR, które czerpią z doświadczeń zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Do sukcesów teamu w rajdach i wyścigach nawiązują też popularne modele z inspirowanej motorsportem linii stylistycznej GR SPORT.

 

Zespół TOYOTA GAZOO Racing reprezentuje Toyotę w najbardziej prestiżowych cyklach mistrzowskich. Na swoim koncie ma już tytuły mistrzowskie w WRC, 5 wygranych wyścigów w Le Mans 24h, tytuły mistrza świata w wyścigach długodystansowych i triumfy w morderczym Rajdzie Dakar. Nie byłoby to możliwe bez zaplecza technologicznego, które stworzył team.

Rozwiązania sprawdzone w motorsporcie oraz wiedzę zdobytą w trakcie rywalizacji zespołu TOYOTA GAZOO Racing japoński koncern wykorzystuje do tworzenia nowych samochodów. Tak powstała m.in. linia GR, łącząca samochody, które pozwalają poczuć sportowe emocje. Charakteryzują się one dynamiczną stylistykę, dopracowaną aerodynamiką, a także mocnymi napędami.

„Toyota od lat słynie z produkcji legendarnych samochodów sportowych, a linia GR kontynuuje najlepsze tradycje. Tempo, w jakim wyprzedają się kolejne partie, to dowód na niesamowity sukces tych modeli i zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Cieszy nas też duże zainteresowanie linią stylistyczną GR SPORT. Auta w tych wersjach należą do najpopularniejszych w gamie” – podkreśla Mateusz Malinowski, Regional Product Manager Toyota Central Europe.

Toyota GR Supra

Pierwszym samochodem z linii GR, który pojawił się na rynku w Polsce, była GR Supra. Klasyczne, dwumiejscowe coupé wyróżniało się świetnymi właściwościami jezdnymi, a wszystko to dzięki przemyślanej konstrukcji. Projektanci uzyskali złote proporcje rozstawu osi i rozstawu kół w stosunku 1,55, idealnie rozłożyli masę między przodem i tyłem, a także zastosowali tylny napęd.

Do wyboru były dwa silniki:

  • 3-litrowy Twin-Scroll Turbo o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm,

  • 2-litrowy Twin-Scroll Turbo o mocy 258 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm.

Jednostki te współpracują z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach, a ponadto większy silnik można skonfigurować z 6-biegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W wersji z 3-litrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 s.

Toyota GR Yaris

W 2020 roku na rynku pojawił się GR Yaris, czyli hot hatch o rajdowym rodowodzie. Ten ekskluzywny model szybko zdobył popularność wśród miłośników motoryzacji. Jego produkcja jest ściśle limitowana w wyspecjalizowanej fabryce GR Factory w Japonii.

Auto zostało zbudowane w architekturze TNGA na unikalnej płycie podłogowej, która łączy przednią część platformy GA-B Yarisa i tylną część GA-C Corolli. Nowością był też stały napęd 4x4 GR-FOUR, który przekazuje 261 KM mocy generowanej przez 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6. Silnik ten został sparowany z manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach.

Samochód został dopracowany pod kątem ograniczenia masy i aerodynamiki. Pojazd waży tylko 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM.

Toyota GR86

GR86 to sportowe coupé Toyoty, które uzupełniło gamę samochodów sportowych marki w 2022 roku. O wyjątkowości tego modelu świadczy m.in. fakt, że przeznaczona na polski rynek partia rozeszła się w 35 s!

Model ten jest następcą kultowego GT86. Samochód zachował klasyczny układ jednostki napędowej montowanej z przodu i tylnego napędu oraz wolnossący silnik typu bokser o pojemności 2,4 l, który generuje 234 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. GR86 z 6-biegową skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s, a ze skrzynią automatyczną – 6,9 s. Maksymalna prędkość auta z manualną skrzynią sięga 226 km/h, a ze skrzynią automatyczną – 216 km/h.

Samochód w standardzie ma tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen. Charakteryzuje się sztywniejszą konstrukcją, niżej położonym środkiem ciężkości i niższą o 20 kg masą niż jego poprzednik. Dzięki temu GT86 szybko stał się jednym z ulubionych aut pasjonatów driftingu.

Linia stylistyczna GR SPORT

Do osiągnięć zespołu TOYOTA GAZOO Racing nawiązują też wersje GR SPORT, o które zostały rozszerzone najpopularniejsze modele Toyoty. Wyróżniają się one specjalnymi wzorami felg, wyjątkowymi lakierami, specjalnymi emblematami GR, a także wnętrzem pełnym sportowych akcentów. Wersje GR SPORT mają też nieco inną charakterystykę pracy zawieszenia oraz układu kierowniczego.

Wersja GR SPORT została już wprowadzona do takich modeli, jak Yaris, Yaris Cross, Corolla Hatchback, Sedan i TS Kombi, Toyota C-HR, RAV4, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Hilux. Wariant GR SPORT będzie też oferowany w Toyocie C-HR 2. generacji, której premiera odbyła się 26 czerwca.