19-05-2023

Wodorowa ciężarówka Toyota UNO

Pojazd, który zdekarbonizuje logistykę portową
Toyota we współpracy z firmą logistyczną Fenix Marine Services opracowała pierwszy ciągnik portowy typu UTR (utility tractor rig) z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe o nazwie UNO. Jego głównym zadaniem będzie ograniczenie emisję dwutlenku węgla w logistyce portowej. Lekki napęd wodorowy Toyoty UNO zapewnia dużą ładowność i krótki czas tankowania.  

Toyota UNO – wodorowy ciągnik do przewozu kontenerów

  • Wodorowa ciężarówka Toyota UNO została opracowana przez japoński koncern we współpracy z firmą logistyczną Fenix Marine Services. Ciągnik został wyposażony w napęd oparty na mocnym silniku elektrycznym oraz pochodzących z Toyoty Mirai ogniwach paliwowych. Układ nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynym produktem ubocznym jego pracy jest woda. 

    Tankowanie zbiorników wodoru zajmuje około 20 minut, dlatego Toyota UNO jest zdolna do pracy przez całą dobę. Jest to o tyle ważne, że ciągniki portowe UTR wykonują jedne z najcięższych prac w portach, przemieszczając kontenery z jednego miejsca na drugie. Przygotowują je do załadunku na statki, pociągi lub ciężarówki i do dalszego transportu. Jest to praca wymagająca nieustannego ruszania i zatrzymywania się, często z ładunkami ważącymi 5,5 t lub więcej. 

Krok w stronę komercjalizacji wodorowych ciągników

Prototypowa Toyota UNO początkowo była testowana w terminalu firmy Fenix Marine Services, który obsługuje ponad milion kontenerów rocznie. Następnie ciągnik ten został przeniesiony do Centrum Dystrybucji Części Toyoty w Los Angeles. Zebrane podczas testów dane pozwolą opracować nowy, jeszcze bardziej wydajny model wodorowego ciągnika UTR, nad którym prace rozwojowe już się rozpoczęły. 

Projektanci zakładają, że wymiana większej liczby spalinowych pojazdów ciężarowych na wodorowe znacznie obniży emisję CO2. Poprawi też jakość powietrza i warunki pracy w na terenach portów oraz innych centrów logistycznych. Zwłaszcza że obecnie niemal wszystkie UTR korzystają z silników Diesla. Tak np. w porcie Los Angeles wykorzystywanych jest 12 000 ciężarówek, które generują ogromne ilości spalin. W 2021 roku pojazdy do obsługi towarów w tym porcie wyemitowały 185 000 t dwutlenku węgla.

Współpraca Toyoty z kalifornijskimi portami

Z kalifornijskimi portami Toyota współpracuje od 2017 roku. Wtedy to w centrum logistycznym Toyoty w Porcie Long Beach pojawiła się pierwsza prototypowa ciężarówka Toyota Project Portal. Rok później koncern zbudował i oddał do użytku prototyp 2. generacji. W 2019 roku Toyota razem z Kenworth Truck Company zbudowała 10 egzemplarzy ciężarówki T680 FCEV. Pojazdy te zostały oparte na modelu Kenworth T680s z silnikiem Diesla, który na jednym tankowaniu mógł pokonać około 200 mil. Wodorowa wersja z pełnym załadunkiem 37 t miała zasięg ponad 300 mil (480 km), a jej tankowanie zajmowało do 20 minut. 

Wodorowe ciężarówki trafiły m.in. do Toyota Logistics Services, Total Transportation Services oraz Southern Counties Express. Dziennie miały do pokonania nawet 500 mil. Każdy z pojazdów pozwolił uniknąć emisji 74,66 t CO2 rocznie w porównaniu z ich odpowiednikami z silnikiem Diesla. Po zakończeniu programu wodorowe ciężarówki są nadal wykorzystywane przez Toyotę w rejonie Los Angeles.